Greșeli de evitat când zbori cu drona


Acest articol este esențial pentru cei care și-au achiziționat drona și nu au mai zburat cu drona înainte, dar și pentru începători, care nu au o experiență vastă în acest domeniu. Aceste reguli sunt general valabile indiferent de tipul de drona pe care il deții.

Bun, deci ți-ai luat dronă nouă, acum ce este de făcut? Ai un manual la drona, unul la baterie, îți sugerez să le citești de la cap la coadă, așa o să  știi ce poate face drona ta, care sunt limitările, unde poți zbura, la ce temperatură, etc. Oricum, manualele din punctul meu de vedere ar fi trebuit să conțină mult mai multă informație de calitate, decăt conțin în prezent, dar asta este altă discuție. Deci, regula numărul 1, citește manualele. Știu cum sună, sunt multe pagini, dar ai și o responsabilitate mare atunci când ești cu drona în aer, deci, trebuie să știi ce să faci în orice situație. În afară de manuale, sunt o mulțime de clipuri video de la producători si de la utilizatori în care găsești informații de calitate.

Regula nr. 2

A venit drona acasă, e frumoasă, ești nerăbdator să îi dai drumul, dar parcă nu ai chef să căuți o locație deschisă. Hai să o pornesc în casă să văd cum merge, fără experiență, în interior NU este locul unde să zboare drona, cel puțin nu în apartament. Nu ești conectat la GPS, zboară în OPTI MODE, spațiul este mic și ești foarte predispus la greșeli.

Regula nr. 3

Lângă procentajul nivelului bateriei de la drona într-un dreptungi este afișat voltajul bateriei.

Zboară tot timpul cu bateriile încărcate la 100%. Iarna setează să îți fie afișat voltajul sub procentul bateriei la seria Phantom 3, lângă la Mavic 2, astfel dacă ajunge la portocaliu, să știi că trebuie să te pregătești să aterizezi drona. Când valoarea voltajului este cu roșu, este posibil să cadă drona oricând… așa au căzut 2 drone la protestele din Cluj de la faimoasele proteste cu Ordonanță 13, chiar daca ai 50% din baterie și voltajul scade sub limitele normale aterizează drona.

Regula nr. 4

Update software și firmware la zi. Zboară tot timpul cu update-urile făcute la zi. Update-urile repară bug-urile și aduc îmbunătățiri. Știu, ai citit pe diferite grupuri că unele update-uri nu sunt ok, că sunt probleme, eu nu am avut niciun fel de probleme și am zburat tot timpul cu update-urile facute la zi. Deci, aici părerile sunt împărțite… Oricum eu am convingerea că producătorul are mai multe informații decât avem noi și știe exact ce face.

Regula nr. 5

Până când acumulezi experiență și zborul cu drona va fi o joacă pentru tine, zboară tot timpul cu spatele dronei orientat către tine. Astfel va fi mai ușor să controlezi drona. De ce? Din cauză că dacă tu dai de stick în dreapta, ea merge în dreapta, la fel și în stânga, înainte și înapoi. Dacă întorci drona cu fața către tine, atunci comenzile se vor inversa și o să îți dea bătăi de cap. Îmi aduc aminte în trecut, la început, de o experiență asemănătoare în care am crezut că drona era orientată cu fața catre mine, dar era invers, când am ridicat-o și am mutat stick-ul să meargă drona înainte, era să mă bag cu ea intr-o căsuță, din cauză că ea a mers înapoi, față de poziția mea.

Regula nr. 6

Grijă mare la baterie. Chiar dacă în toate videclipurile de prezentare ale dronelor ne este prezentat timpul de zbor, dau un exemplu, 30 de minute, nu vei putea să stai cu drona 30 de minute în aer. Iți recomand ca atunci cand nivelul bateriei este de 30%, drona să fie în apropierea ta și să te pregătești să o aterizezi, asta în anotimpurile calde, iarna tine ochii
pe voltaj, poate va fi nevoie să o aterizezi la 40-50%, în funcție de cât este de frig afară. Dacă zbori la distanțe mari, deși nu recomand, ai grijă să îți ajungă bateria să se întoarcă înapoi drona. Ține minte, cu cât bate vântul mai tare, cu atât consumul de energie este mai mare, deci bateria ține mai puțin.

Regula nr. 7

Noile modele de drone pot zbura la distanțe foarte mari, 5 – 8 km, altele poate și mai mult. Eu te încurajez să stai liniștit, iar atunci când zbori cu drona să ai contact vizual cu ea. Fiind la început, dar nu numai, este important să fie cineva cu tine, care să se uite după dronă, să vadă unde merge, astfel, tu te poți concentra la filmare sau fotografiere iar colegul tău îți spune dacă sunt cabluri, stâlpi, sau alte obstacole. Acest lucru mi-a salvat drona de vreo 2-3 ori. Dacă zbori cu ea la mai mult de 500 de metri distanță de tine, deja nu mai vezi drona, pot fi linii de înaltă tensiune sau alte cabluri pe care senzorii dronei nu ii detectează, iar la un contact cu pământul de la 50-100 metri nu prea mai ai ce să alegi din dronă. Deci chiar dacă producatorul îți spune că poti zbura 8 km, gândeste-te că acel zbor de 8 km, este făcut în cea mai bună perioadă a anului, într-o zi cu soare, fără vânt, pe o câmpie în care nu ai niciun obstacol și nicio interferență. Posibilitatea de a zbura la 8 km este ca și cum ai încerca să scoți consumul spus de fabrica la mașina nouă achiziționată, știm cu toții că așa ceva nu este posibil, deci pentru siguranță, contact vizual tot timpul cu drona.

Regula nr. 8

120m. Zborul peste 120m este interzis din anumite motive, din cauză că zboară avioane (și nu mă refer la cele de la liniile aeriene), sunt exerciții  militare, zboară elicoptere smurd, sau alte feluri și nu îți dorești o întâlnire cu un elicopter sau avion.

Mai jos îți prezint un video cu o simulare contact Phantom 2 cu o aripă de avion, că să vezi ce pagubă poate să faca o dronă, în cazul în care loveste un motor de avion știm cu toții ce se întâmplă.

Regula nr. 9

Nu zbura pe vânt puternic. Este evident de ce. Pur și simplu este posibil să nu mai ajungă drona înapoi la locul de plecare, indiferent daca o pui în modul sport sau acționezi butonul back to home. Este important să verifici vremea tot timpul. Chiar dacă nu este vânt foarte puternic, pot fi rafale de vânt, așa că fi atent și la asta.

center
Este recomandat să aștepți până la afișarea mesajului, Redy To Go – GPS, înainte să ridici drona de la sol.

Regula nr. 10

Așteaptă până când drona se conectează la GPS. Zboară atunci când mesajul Ready to go – GPS este afișat în aplicație.

Regula nr. 11

Trebuie să îți cunoști drona. Dacă nu înțelegi cum funcționează drona, nu înțelegi cum zboară drona, nu te grăbi să zbori, că s-ar putea să fie prima și ultima dată cu acea dronă. Trebuie să știi ce face drona, de ce este capabilă, ce face fiecare buton de pe telecomanda, să știi cum să folosești aplicația și ce setări să faci. Știu, ia mult timp să înveți aceste lucruri, dar dacă nu le înveți la timpul potrivit și mergi să zbori cu drona, atunci s-ar putea întâmpla ceva și fiind că nu te-ai documentat nu știi cum să reacționezi sau ce să faci și dai cu ea de pământ.

Regula nr. 12

Zborul în locații restrictionate. Asigură-te că știi toate regulile din zonă înainte să zbori. Știu, România nu este prea prietenoasă în acest domeniu, dar se va reglementa legislația, să sperăm anul acesta, la nivelul întregii UE.

Regula nr. 13

Nu te baza pe senzorii dronei. Sunt multe situații în care senzorii dronei nu detectează diferite obiecte subtiri, cabluri, crengi de copac, lucruri mici și transparente. Am văzut un video în care un Mavic 2 intră efectiv într-o clădire cu senzorii activați, așa că sugestia mea este să ai senzorii activați, dar nu te baza pe ei atunci când zbori.

Regula nr. 14 

Ai grijă de drona. În acești 5 ani de activitate am cunoscut multe persoane diferite, unele mai organizate, altele mai putin organizate. Ideea fundamentală este următoarea: nu o lăsa/arunca în portbagaj, păstreaz-o pe cât posibil în cutie și protejată atunci când nu o folosești. Sunt momente cand sunt presat de timp și amân curatarea echipamentelor cu o zi, două, dar nu mai mult. După un timp de la folosire curăț toate echipamentele, indiferent ca sunt aparate foto, video, obiective, filtre sau drone. Toate trec prin acest proces de curățare periodic și toate sunt depozitate si transportate corespunzâtor și în siguranță. Te sfătuiesc să faci la fel.

Regula nr. 15 – BONUS

Schimbare setare Max Gimbal Pitch Speed la cifra 2, pentru ca gimbal-ul să se miște încet când este activat.

Nu este neaparat o regulă, este mai degrabă un sfat pentru filmări mai reușite. Max Gimbal Pitch Speed. Ce este? Este viteza cu care gimbal-ul se mișcă atunci când acționezi rotița și îl miști în jos sau în sus. Setările din fabrica pentru Max gimbal pitch speed sunt la unele drone la 50, la Mavic 2 este la 20, oricum este prea mult, părerea mea. Modifică valoarea până când ajungi la 2 sau 3. Astfel, mișcările gimbal-ului în timpul zborului sunt line și arată mult, mult mai bine filmarea. Setarea o faci din aplicație accesand iconița gimbal-ului și după aceea secțiunea Camera Gimbal Advanced Settings.

Cine sunt eu să iți dau aceste sfaturi? Ei bine, primul meu zbor cu drona a fost la începutul anului 2015, adică acum 5 ani, aproximativ. De atunci am zburat sute ore, mi-au trecut prin mână diferite modele de drone, am avut crash-uri de toate felurile, am evitat multe crash-uri și asta doar datorită experienței și informățiilor acumulate pe parcurs.

f64.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *