Calitatea luminii influențează extraordinar de mult fotografia, iar calitatea depinde de momentul zilei, de anotimp și de locul unde fotografiezi. În călătoria ta ajungi la o destinație pe care nu ai mai vazut-o înainte și o să descoperi că atât calitatea luminii cât și modul în care ea se comportă e diferit față de cum este lumina acasă la tine. Chiar dacă îți ia ceva timp să te obișnuiești cu lumina „nouă”, vorbind strict despre lumina din exterior, trebuie să fii atent la oportunitățile care ți se oferă.
Lumina naturală preferată pentru fotografi este în perioada de dimineață sau după masă. În aceste două perioade se regăsesc majoritatea fotografiile făcute pentru agențiile de turism care sunt publicate în ghiduri de călătorie sau le sunt prezentate clienților. Din ce cauză? Lumina este mai moale (soft) atunci când soarele este mai aprope de orizont, umbrele fiind mai blânde. Problema în aceste două intervale este timpul de fotografiere, care este mai scurt, ceea ce înseamnă mai puțin din ceea ce iubim.
Fotografii de călătorie se află sub presiunea constantă de a găsi abordări noi și diferite ale luminii în condițiile cererilor constante din partea agențiilor.
În acest articol, cel mai mare din acestă serie, îmi propun să analizez în detaliu modul în care se comportă lumina și efectul pe care îl are ea asupra fotografiilor de la răsărit până la apus. Un lucru important cu privire la lumină, care influențează calitatea fotografiei este modalitatea în care este luminat subiectul, din spate din față sau din lateral.
Lumina naturală depinde de climat, așă că dacă călătorești în diferite colțuri ale lumiii este bine să te documentezi înainte de a pleca, asta ca să te familiarizezi mai ușor atunci când ajungi la destinație.
În continuare vreau să prezint lumina în fiecare dintre cele mai importante momente ale zilei. Din punctul meu de vedere aceste momente sunt următoarele și le iau în ordinea importanței: răsăritul și apusul, crepusculul, dimineața și după amiaza, iar utimul este amiaza.
Răsăritul și apusul
Fotografiile la apus și răsărit pot fi spectaculoase, dar până a ajunge la acele fotografii spectaculoase trebuie să faci câteva cercetări în prealabil. Care sunt acestea? Pozițile și orele la care răsare și apune soarele sunt esențiale. Poți să găsești o scenă super pentru a o pune în valoare în timpul orei de aur și după ce te trezești dimineața să descoperi că soarele se află într-o poziție necorespunzătoare și că toate detaliile sunt acoperite cu umbră, însă poți descoperi că scena poate fi fotografiată corespunzător la apus.
O metodă pe care eu o practic in mod regulat este să întreb la hotelul sau pensiunea unde sunt cazat cele mai interesante locuri de vizitat și locațiile cele mai bune de fotografiat. Angajații din domeniul hotelier cunosc cel mai bine zona, deși au fost ocazii când am ignorat parțial sau total sfaturile lor.
Un trepied este esențial și un declanșator wireless este foarte comod pentru fotografia la apus și răsărit, din cauza expunerilor relativ lungi. Dacă nu ai declanșator wireless, nu e stres, supraviețuiești și fără.
Verifică histograma și avertizarea pentru punctele de luminozitate pentru a te asigura că nu sunt puncte arse și că detaliile sunt prezente în partea umbrită.
Fotografierea în soare la răsărit sau la apus poate crea ocazii pentru fotografierea siluetelor. Surprinderea siluetelor este mai ușor de realizat cu un obiectiv superangular, acesta face ca soarele să fie mai mic și mai ușor de ascuns în spatele obiectelor.
Crepusculul
Dacă te gândești că pe timpul orei de aur este ai la dispoziție o perioadă scurtă pentru a fotografia, la crepuscul ai și mai puțin timp. Crepusculul este perioada de timp dinainte de ridicarea soarelui deasupra orizontului sau imediat după ce apune.
Felul în care arătă cerul depinde de condițiile atmosferice. Dacă cerul este senin, o să fii răsplătit cu o gradație fină de culori. Gradațiile diferă, dar te poți întâlni cu nuanțe calde, roșu, galben sau portocaliu și se termină în partea superioară a cadrului cu nuanțe reci, violet, albastru și negru.
Norii la crepuscul pot avea efecte imprevizibile. Ei pot distruge ideea de crepuscul dacă formează un strat continuu, dar, dacă sunt răsfirați, reflectă spectaculos lumina și poți vedea inclusiv reflecția lor, dacă ai și apă în cadru.
Dacă alegi să fotografiezi crepusculul înainte de răsăritul soarelui, este bine să ajungi la locație când încă este întuneric. Dacă alegi să fotografiezi în format RAW, lucru pe care îl recomand indiferent de condițiile de lumină, setarea balansului de alb nu este atât de importantă, însă dacă fotografiezi în JPEG, este.
La crepuscul o să folosești expuneri lungi, poate chiar și de 30 de secunde, folosește acest lucru în avantajul tău. Valurile mării la expuneri lungi capătă un aspect neted, asemenea norilor, în timp ce luminile mașinilor creează linii de lumini atrăgătoare.
Dimineața și după amiaza
Am vorbit mai sus despre ce nu preferă majoritatea fotografilor, acum urmează să vorbim despre ce preferă ei atunci când vorbim despre fotografia în timpul zilei.
Dimineața și după-amiaza este un moment preferat de fotografi, soarele este încă jos și din cauza unghiului oblic al soarelui și împreună cu distanța pe care lumina acestuia trebuie să o parcurgă prin atmosferă, umbrele sunt mai blânde.
Deși este mai puțin spectaculoasă decât lumina de la răsărit sau amurg, această lumină este mai slabă decât cea de la amiază și poate produce rezultate neutre, fiind important pentru acuratețea culorilor.
În aceste perioade din zi poți să faci experimente fotografiind în soare, cu lumina soarelui în spatele tău sau cu lumină laterală.
Atunci când soarele este jos, formele umbrelor capătă forme lunguiețe. Fotografierea din anumite unghiuri în raport cu soarele pot adăuga fotografiei componente liniare interesante.
Amiaza se situează între sfârșitul dimineții și începutul după-amiezii, atunci când soarele se află sus pe cer. Pe bună dreptate, o parte mare dintre fotografi consideră că această perioadă nu este una bună pentru fotografiat din cauza soarelui care este sus pe cer și lumina nu este prea atrăgătoare în acest interval. Însă mergi în călătorie și știm foarte bine că excursiile se fac pe bani, uneori mai mulți, alteori mai puțini, dar tot costă și atunci ce facem? Lăsăm deoparte aparatul de fotografiat și așteptăm condițiile de iluminare mai bune? Da și nu.
Da, Dacă ești un fotograf plătit pentru așa ceva, clar te interesează cel mai bun interval orar din locația respectivă pentru a avea cea mai bună lumină posibilă și a obține cele mai bune cadre.
Nu, dacă călătorești și o faci din pasiune și poate ești și cu familia, atunci e clar că nu îți permiți să aștepti lumina cea mai bună din fiecare locație. Îți faci temele de acasă analizând foarte bine zona, după care un program aproximativ în care trebuie să iei în considerare și prognoza meteo, timpul în care răsare soarele și apune și locațiile cele mai importante în care poți face cele mai bune fotografii. În restul timpului ești cu aparatul la gât pregătit să surprinzi alte cadre interesante.
La amiază umbrele sunt foarte scurte, asta din cauză că soarele este puternic și strălucește cel mai tare. În această perioadă scenele vor avea un contrast puternic, fiind dificil de surprins detaliile din zonele umbrite sau luminoase. Dar la aceste aspecte ne adaptăm, alte situații în care va fi mai greu să ne adaptăm în timpul amiezii sunt în cazul în care fotografiezi oamenii. Ochii subiecților vor fi de obicei umbriți, nasul poate părea diform și anumite nuanțe ale pielii pot fi dezavantajate din cauza luminii puternice.
Nivelul de intensitate și calitatea luminii face ca fotografierea la amiază să fie destul de rar spectaculoasă. Dacă analizăm fotografii, vom observa că cele care sunt cu adevarat frumoase sunt cele în care lumina este neobișnuită sau spectaculoasă, acea lumină nu este la amiază.
Avantaje pentru fotografiatul în timpul amiezii sunt? Ar fi, dar puține, unul dintre avantaje este că poate produce imagini clare și al doilea este că formele sunt foarte bine conturate.
Lumină laterală
Lumina are trei direcții importante, din față, din spate și din lateral. Dintre aceste trei direcții, lumina laterală este cea mai spectaculoasă.
Ce este așa de spectaculos la lumina laterală? Zonele de lumină sunt distribuite mai mult sau mai puțin simetric și lumina laterală creează fotografii cu contrast puternic.
Lumina frontală
Lumina frontală este atunci când fotograful este cu spatele la soare iar umina cade direct pe subiect. La fel ca alte tipuri de lumină, are aspecte pozitive dar și neagative.
Cel mai mare dezavantaj al luminiii frontale este că umbrele sunt înlăturate și în funcție de unghiul în care fotografiezi este posibil să nu fie deloc vizibile. Lipsa umbrelor asigură luminarea simetrică a scenei, însă umbrele contribuie la perspectivă și îmbunătățesc contururile, evidențiând textura.
Fotografiile reușite luminate frontal se bazează pe subiecte care au culori și tonuri puternice și contururi interesante.
Lumina de contur
Lumina de contur este atunci când lumina cade pe subiect din spatele lui, lateral, sau de sus. Fotografia rezultată de lumina de contur va arăta subiectul sau o parte din el conturat de o linie luminoasă.
Lumina de contur este eficientă pe un fundal întunecat și se folosește în fotografia de portret pentru a ilumina părul modelului. O fotografie cu lumina de contur conține detalii multe, clare și multe nuanțe de culoare.
Contralumina sau contre-jour
Fotografii cu experiență știu că acest tip de lumină, numită contre-jour poate fi naturală, de la soare sau artificială de la alte surse de lumină. În tehnica contre-jour camera de fotografiat este orientată direct sau parțial care sursa de lumină iar subiectul este cu fata la aparatul de fotografiat și cu spatele către sursa de lumină.
Ploaia și furtunile
De obicei atunci când începe ploaia, majoritate fotografilor își strâng sculele și pleacă. Un lucru normal, nu este plăcut să stai în ploaie, în special dacă este frig iar aparatele și obiectivele nu sunt chiar ieftine. Dacă găsești adăpost cu vedere către o scenă fotografică, atunci merită să fotografiezi încontinuare. Ploaia creează alternative pitorești plăcute la peisajele de vară.
Poate dorești să surprinzi esența ploii, pentru că ploaia propriu-zisă este dificil de surprins, nu se vede clar decât în anumite cazuri rare, însă cu ajutorul unui teleobiectiv mediu spre mare poți să surprinzi anumite detalii care ilustrează ploaia, un pârâu pe stradă, picături de ploaie pe frunze sau care cad în bălți, reflexii de culori sau lumini în bălți, toate aceste scene redau mai bine ploaia decât o scenă neclară.